Dzięki udziałowi w programie rządowym “jedynka” będzie mogła doposażyć swoją bibliotekę, a także podjąć działania w ramach promocji czytelnictwa.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach przystąpiła do programu rządowego pod nazwą Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Władze szkoły pragną, aby ich uczniowie rozwijali swoje zainteresowania, a także poszerzali słownictwo, którego bogactwo jest podstawą we współczesnym świecie.
Łączna kwota jaką Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego wyda na realizację zaplanowanych zadań wyniesie 15 tysięcy złotych. 12 tysięcy zostanie przyznane w ramach dotacji, a pozostałe trzy będzie wkładem własnym.
“… bo nauka to potęgi klucz”
Jak wyjaśnia Alicja Kamecka, dyrektor Wydziału Oświaty i Kultury w UG Polkowice, umiejętność czytania ze zrozumieniem jest jedną z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia. Okazuje się, że nawet najmniejsze zmiany, takie jak drobne wyposażenie biblioteki może mieć ogromny wpływ na jej funkcjonowanie oraz wizerunek. Szczególnie to ostatnie jest niezwykle ważne w bibliotekach szkolnych. Uczniowie powinni kojarzyć sobie to miejsce z przyjazną przestrzenią, do której warto zaglądać. Dlatego oprócz nowości wydawniczych, polkowicka szkoła kupi drobne meble i sprzęt do swojej biblioteki.
Celem dotacji jest także dokupienie książek, które zapewnią dzieciom nie tylko naukę, ale również rozrywkę. Nie od dziś wiadomo, że czytanie od najmłodszych lat jest bardzo ważne dla rozwoju. Nie ważne czy są to lektury, podręczniki czy powieści przygodowe. Dzieci powinny nabrać chęci do wertowania kartek, ponieważ te, które dużo czytają, mają bogaty zasób słownictwa, dzięki czemu z łatwością nazywają swoje uczucia i lepiej wchodzą w relacje z rówieśnikami. Udowodniono, że rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, a mając lepiej rozwiniętą wyobraźnię bardziej obiektywnie spoglądają na świat. Ogólnie, dzieci, które dużo czytają lepiej radzą sobie z obowiązkami szkolnymi, a także funkcjonowaniem w społeczności.